امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

نگاهی به دخل وخرج نامیزان بازنشستگان

  • کد خبر: ۱۴۳۶۴۷
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
نگاهی به دخل وخرج نامیزان بازنشستگان
به گفته بازنشستگان مشهدی، حداقل دستمزد برای گذران زندگی باید ۱۳ میلیون تومان باشد.

مقدسی | شهرآرانیوز؛ در جدیدترین گزارش از مجموعه گزارش‌های فقر، پایش فقر در سال۱۴۰۰ را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد. برآورد‌ها نشان می‌دهد که خط فقر در سال۱۴۰۰ نسبت به سال۱۳۹۹ افزایش حدود ۵۰درصدی داشته و به سرانه یک میلیون و۶۸۲هزار تومان در ماه رسیده است که بر این اساس، خط فقر یک خانوار سه و چهارنفره به ترتیب ۳میلیون و۷۰۰ و ۴میلیون و۵۴۱هزار تومان خواهد بود. آخرین اعداد خط و نرخ فقر براساس آخرین داده‌های موجود، برای سال۱۴۰۰ بوده است و سرانه خط فقر برای سال۱۴۰۱ براساس برآوردها، به طور متوسط در سراسر کشور، ۸۵/۲ میلیون تومان و برای یک خانوار چهارنفره حدود ۷/۷ میلیون تومان است.

این عدد برای خانوار چهارنفره و سه نفره در شهر تهران و کلان شهر‌های ایران ویژه سال۱۴۰۱ حدود ۷/۱۴ و ۹/۱۱ میلیون تومان برآورد می‌شود. نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری برای سال آینده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۹میلیون و۲۴۱هزارو۲۰۰تومان برسد، این درحالی است که حقوق این افراد ابتدای امسال، به ۷ میلیون و۹۰۰هزار تومان رسید. همچنین حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان برای امسال تعیین شده است. برپایه این آمار، در حال حاضر بین حداقل حقوق و خط فقر، شکاف زیادی وجود دارد.
به گزارش شهرآرا، باتوجه به آغاز فرایند بررسی تعیین حداقل حقوق، روز گذشته دغدغه بازنشستگان درباره حقوق سال آینده در نشست کانون‌های کارگران بازنشسته شمال کشور که در مشهد برگزار شده بود، بررسی شد.

حقوق بازنشستگان باید ۱۳میلیون باشد

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور در این نشست، با اشاره به مشکلات زندگی بازنشستگان تأمین اجتماعی اظهار کرد: امروز بازنشستگان برای تمام مسائل زندگی خود دچار مشکل هستند. برخی حتی برای حداقل‌های زندگی خویش به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند با ۵میلیون تومان نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند. امروز برخی مستمری بگیران ما برای تهیه هزینه‌های معمولی زندگی درخواست دریافت وام می‌کنند.

نصرا... دریابیگی بیان کرد: برای سال آینده، دستمزد واقعی خود را براساس قانون می‌خواهیم. برخی‌ها موضوع مزد ملی و منطقه‌ای را مطرح می‌کنند که از نظر ما محکوم است. امروز حقوق بازنشستگان براساس خط فقر اعلام شده ازسوی وزارت کار، دست کم باید ۱۳میلیون باشد، درحالی که ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

حقوق اندک بازنشستگان

همچنین در ادامه، رئیس کانون بازنشستـــگان و مستمــــری بگیــــران خراسان رضوی بیان کرد: جامعه کارگری و بازنشستگی، پرچمدار انقلاب، جنگ اقتصادی و دفاع مقدس بوده است و باید به آن‌ها توجه شود. ما وظیفه پیگیری امور صنفی را برعهده داریم و وارد کار‌های سیاسی و باندبازی‌های سیاسی نخواهیم شد، اما وظیفه داریم بدون پرخاشگری، واقعیت جامعه خود را به مسئولان گوشزد کنیم. افزایش تورم اثر مستمری‌ها را از بین برده است. درحال حاضر خط فقر بیش از حداقل حقوق است. ۷۲درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی، حداقل بگیر هستند که این حقوق، کفاف یک هفته از هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

علی اصغر رضایی با اشاره به اینکه هر روز موضوع ادغام سازمان تأمین اجتماعی مطرح می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر فروش بانک رفاه سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده است، درحالی که بانک رفاه بازوی مالی سازمان تأمین اجتماعی است و منابع آن متعلق به بازنشستگان. اگر دولت این بانک را به فروش برساند، فروش مال غیر کرده است.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران خراسان رضوی گفت: به پایان سال نزدیک می‌شویم و ۲۵درصد قانون متناسب سازی باقی مانده است، بنابراین مسئولان باید هرچه زودتر برای تحقق این افزایش ۲۵درصدی تلاش کنند. اگر حقوق سال آینده ۳۰۰درصد هم افزایش پیدا کند، تازه بازنشستگان به خط فقر می‌رسند. ما در مشهد، ماده واحده‌ای برای برابری عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان متناسب با کارگران شاغل، مطرح و پیگیری کردیم. کانون‌ها نیز این موضوع را پیگیری کنند تا هرچه زودتر تحقق پیدا کند.

حل مشکلات اقتصادی بازنشستگان

در بخش دیگری از این نشست، محسن نظام خیرآبادی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی، اظهار کرد: بازنشستگان با جمعیتی که در سطح کشور دارند، می‌توانند هر کاری را در حوزه اقتصادی انجام دهند. اگر هر بازنشسته، ماهیانه ۵۰هزار تومان کمک کند، بخشی از مشکلات اقتصادی بازنشستگان به دست خودشان برطرف می‌شود. وظیفه سازمان و دولت سر جای خود، اما از این جمعیت می‌توان به نفع خود بازنشستگان استفاده کرد.

در ادامه حسین رسولی، دبیر اجرایی خانه کارگر مشهد، نیز با اشاره به دو مشکل بازنشستگان بیان کرد: مسئولان از مستضعف و کارگر صحبت می‌کنند، اما کارگر روزبه روز شرمنده‌تر می‌شود. هرچه زمان می‌گذرد، مردم فقیرتر می‌شوند. ۷۰درصد مردم ما زیر خط فقر هستند. درد اصلی ما این است که در کشور، تقاضای اشتغال با ایجاد اشتغال برابری ندارد، بنابراین ارزش کارگر کم می‌شود، ضمن اینکه کارگران، استثمار و استعمار نیز می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->